NESET Rapport 2024
Het Neset 2024 rapport, Addressing the Gender Gap in STEM Education at All Levels of Education, benadrukt de complexe factoren die bijdragen aan de genderkloof in STEM-onderwijs. Onderzoek toont aan dat individuele, contextuele en institutionele factoren allemaal een rol spelen in deze kwestie.
De bevindingen:
-
Individuele factoren: meisjes vertonen vaak lagere zelfredzaamheid in STEM-vakken, ondanks vergelijkbare academische prestaties. Genderneutrale pedagogische benaderingen worden aanbevolen om zelfvertrouwen te vergroten.
-
Contextuele factoren: gezinsinvloeden en maatschappelijke stereotypen spelen een cruciale rol bij de beslissingen van meisjes om STEM te volgen. Het rapport pleit voor meer onderzoek en strategieën om deze invloeden te doorbreken.
-
Institutionele factoren: barrières in onderwijsinstellingen, zoals niet-genderinclusieve curricula en een gebrek aan vrouwelijke rolmodellen, versterken de genderkloof. Gendergevoelige onderwijsmethoden worden aanbevolen als oplossing.
Het rapport benadrukt de noodzaak van systemische veranderingen, waaronder:
- Systematische evaluaties van STEM-initiatieven om effectieve strategieën te identificeren.
- Ontwikkeling van genderinclusieve leeromgevingen en methodologieën.
- Beleidsmaatregelen ter ondersteuning van professionele ontwikkeling voor leraren in genderresponsieve pedagogieën.
- Pleiten voor nationaal en lokaal beleid ter ondersteuning van gendergevoelige onderwijsbenaderingen.
Over NESET:
NESET (Network of Experts on Social Dimension of Education and Training) is een door de Europese Commissie gefinancierd netwerk van deskundigen dat beleidsmakers en onderzoekers voorziet van wetenschappelijk advies over de sociale dimensie van onderwijs. Dit netwerk richt zich op het bevorderen van gelijke kansen en inclusiviteit in onderwijs, inclusief het aanpakken van kwesties zoals de genderkloof in STEM.