Logo Platform Talent voor Technologie

Veranker technologie structureel in het onderwijs

Om de mismatch tussen aanbod en vraag aan te pakken moeten overheid, bedrijfsleven en onderwijs een gezamenlijke visie formuleren op structurele vernieuwing. Dat begint bij het erkennen dat het onderwijs een voortrekkersrol speelt in de technologische transitie, betogen Beatrice Boots en Pieter Moerman in TH&MA, het vakblad voor onderwijsprofessionals in het hoger onderwijs.

Volgens hen is onze economie in korte tijd sterk veranderd: van langdurige werkloosheid naar een krappe arbeidsmarkt, aangedreven door grote technologische en maatschappelijke transities in sectoren als hightech, zorg, bouw en cyberdefensie. “De roep om technisch en digitaal talent is urgenter dan ooit en klinkt inmiddels ook luid op Europees niveau,” schrijven zij. Tegelijkertijd signaleren ze dat oplossingen nog te vaak versnipperd blijven, terwijl de uitdagingen juist vragen om een brede, samenhangende benadering. De centrale vraag die zij opwerpen: hoe zorgen we dat het onderwijs – van basis- tot hoger onderwijs, én in het leven lang ontwikkelen – beter aansluit bij de snel veranderende arbeidsmarkt?

Lees het artikel

Vind je dit een leuk artikel? Deel het!