Logo Platform Talent voor Technologie

Duurzame onderwijsvernieuwing: vernieuwende aanpak in Noord-Brabant

In Noord-Brabant is een initiatief gestart om de samenwerking tussen het mbo en het bedrijfsleven verder te versterken. Een onderzoeksconsortium, bestaande uit onderwijs-en onderzoeksinstituten zoals Kennispact MBO Brabant, MBO Innovatie en Expertise Centra, ECBO, TIAS, Fontys en PTvT, heeft hiervoor de handen ineengeslagen. Dit consortium richt zich op het ontwikkelen van een innovatief dashboard dat een duurzame en succesvolle samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven structureel in het onderwijs bijhoudt en komt tot verbeteringen. PTvT draagt bij met haar expertise in publiek-privaat samenwerken, een uitgebreid netwerk en waardevolle tools.

De aandrijvende kracht achter dit onderzoeksproject, dat gesubsidieerd wordt door NRO, is het Kennispact MBO Brabant. Doel van dit pact is het bevorderen van duurzaamheid in innovatie en het creëren van praktische tools voor het uitbreiden en ontwikkelen van succesvolle innovaties. Om bij te dragen aan deze doelstellingen zijn er speciaal drie MBO Innovatie en Expertisecentra (MIEC’s) ingericht. Door middel van monitoring en cross-case-analyses kunnen de MIEC’s via het dashboard belangrijke factoren voor duurzame innovatie volgen en eventueel hierop reageren met passende interventies.

Pieter Moerman, directie PTvT, is enthousiast over dit project: “Samenwerking tussen mbo en bedrijfsleven leidt tot concrete onderwijsvernieuwing. Hierdoor worden mensen opgeleid op een manier die past bij de toekomstige arbeidsmarkt. De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is van beide kanten nog niet altijd structureel. Dit onderzoeksproject gaat daarom gedurende de samenwerkingsperiode concrete interventies ontwikkelen om dit wél te realiseren.”

De MIEC’s komt een belangrijke rol toe bij het clusteren en structureel verankeren van eerder losstaande succesvolle projecten. Het onderzoeksprogramma dat zich focust op de thema’s Voeding, Zorg & Technologie, en Dataficering en ICT, zal hiervoor de nodige inzichten en kennis leveren. De resultaten en succesvolle onderwijsinnovaties zullen vervolgens toegankelijk worden gemaakt voor een breder publiek.

Katapult, een programma binnen PTvT, draagt bij aan dit onderzoeksconsortium door te bouwen op expertise en netwerken rondom publiek-privaat samenwerken (pps) en brengt ook tools in. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het fasemodel voor publiek-privaat samenwerken, dat niet alleen ingezet wordt voor het onderzoek, maar zo ook verder wordt verfijnd en breed gedeeld.

Vind je dit een leuk artikel? Deel het!